Een solide basis en waarmaken wat je belooft

Gepubliceerd op 27 november 2021 door Richard van Aalten, Account Manager, EPLAN B.V.

Ruim dertig jaar is in de wereldgeschiedenis niet zo lang. Maar in de wereld van de software staat drie decennia geleden min of meer gelijk met terug naar de steentijd. Ik kijk met genoegen terug op een tijd waarin EPLAN als pionier in Nederland voet aan de grond probeerde te krijgen. Dat lukte door waar te maken wat in de brochure stond.

Een jaar of 32 terug – het was in het nog het MS-DOS-tijdperk - zag ik een advertentie in de krant. EPLAN had een vacature op sales. Voor mij als bedrijfsleider met twaalf jaar ervaring bij een ingenieursbureau was deze baan een stapje terug. Maar ik vond sales leuker dan operationele aansturing. Dat gaf de doorslag.

Binnen moederbedrijf Cito Benelux was EPLAN bezig met pionierswerk, omdat Nederland de eerste niet-Duitstalige markt was. Het bedrijf bestond toen uit een man of vijf, zes, die ergens 'achter in de hoek' zaten. De software werd verkocht op dezelfde manier als hardware. Een offerte bestond uit een lijstje van een stuk of zes artikelnummers, als onderdelen uit het magazijn, zonder uitleg. Daaronder stond dan wel vaak een bedrag van in totaal bijvoorbeeld tachtigduizend gulden.

Het was razend moeilijk. Alles was namelijk 'cold calling', omdat er nog geen klantenbasis was. In Nederland was het domein van het Amerikaanse AutoCAD met daarop bepaalde extra applicaties, zoals SteCAD. AutoCAD en de extra applicaties pretendeerde dezelfde functionaliteit te hebben als EPLAN en had als voordeel dat hun klanten ook AutoCAD-Formaat tekeningen wilden hebben. Ik vond dat het offertebedrag en ons afwijkende aanbod wel wat extra uitleg verdienden. Daarom begonnen we een toelichting over het hoe en waarom aan de offertes toe te voegen. Dat werkte, zeker nadat de Nederlanders het Duitse moederbedrijf konden overtuigen dat conversie naar de .DXF en .DWG-bestandsformaten van AutoCAD echt een must was voor succes op de Nederlandse markt, al ging met deze conversie wel de unieke functionaliteit van EPLAN verloren. De interesse van Hoogovens (Tata Steel IJmuiden) gaf uiteindelijk de doorslag om die conversie mogelijk te maken.

Waarmaken

Bedrijven die na telefonisch contact meer over de software wilden weten, konden een demonstratie krijgen van de mogelijkheden. EPLAN was ongeveer vier keer zo duur als AutoCAD. Mijn gouden regel was dan ook: vertel nooit in een eerste gesprek wat het kost, want dan is het gesprek afgelopen. Het gesprek moest gaan over wat de software in de praktijk kan betekenen – en dat wilde ik graag laten zien.

Het verhaal van EPLAN was overtuigend. AutoCAD had namelijk helemaal niet dezelfde mogelijkheden als EPLAN. EPLAN was gebaseerd op een heel andere visie en uitgangspunt. Het was database-gebaseerd in plaats van grafisch. EPLAN bouwde een tekening op vanuit een heel licht databestandje. Een A3-pagina vroeg maar 1 kb aan geheugen, uniek in die tijd. Dat maakt dat je met een beeldopbouw van een seconde met één druk op de knop door je tekenpakket kon bladeren.

Die database-basis gaf om te beginnen de mogelijkheid om de programmatuur te integreren in het hele bedrijfsproces – ook toen al. Bovendien betekende het een cruciaal verschil in de efficiënte omgang met de geringe rekenkracht. Je rekende toen in kilobytes in plaats van gigabytes. Je kon met EPLAN gewoon op de achtergrond doorwerken terwijl je iets aan het printen was: uniek in die tijd. De software was afgestemd op de toenmalige hardware mogelijkheden.
Het was het verschil tussen iets dat wel en iets dat niet werkte. Een grafische basis kostte in die tijd gewoon te veel geheugen. Wij maakten de functionaliteit die in de brochure stond waar. Dat klinkt logisch, maar was in die tijd niet vanzelfsprekend. En ook nu zijn er nog bedrijven die meer beloven dan ze waar kunnen maken.

Dozen vol hardware

Het belang van een goede demonstratie was groot: daarmee kon je aantonen hoe het werkte en dàt het werkte. Maar demonstreren was ruim dertig jaar geleden geen kwestie van even een laptopje inpluggen. We nodigden prospects uit in Zevenaar om te komen kijken naar een installatie met een grote Compaq 386 desktop computer, een Sony Black Trinitron 21 inch beeldbuis, een Eizo 17 inch beeldscherm en een grote Rein ‘HPGL’ laserprinter, 6 tot 8 pagina’s printen per minuut! Maar steeds vaker kwam de klant niet, ik moest naar de klant. Dus moest alles in een Opel Omega Station; jarenlang heb ik met een auto vol met dozen heel het land doorkruist om EPLAN te demonstreren.

Bij de Amersfoortse vestiging van een groot Nederlands industriebedrijf kreeg ik de dozen niet binnendoor naar boven. Het was zo'n oud Hollands industrieel pand zonder lift, met een verhuishaak aan de gevel om spullen via een katrol naar boven te hijsen. Daar zwieberde dus bijna voor een gulden-ton naar boven. Ik stond doodsangsten uit - en ze kochten het uiteindelijk nog niet ook.

Andere prospects lieten zich wel overtuigen – steeds meer zelfs. De gepassioneerde manier waarop wij de voordelen van EPLAN duidelijk wisten te maken, heeft uiteindelijk de basis gelegd voor het huidige marktaandeel van 70 tot 75% van EPLAN in Nederland.

Auteur

Richard van Aalten

Account Manager, EPLAN B.V.

Werken bij EPLAN?

WEPLAN! Iedere dag werken wij samen met veel passie aan mooie projecten voor toonaangevende bedrijven. Samen met onze klanten kijken wij continu naar de mogelijkheden om engineeringsprocessen te optimaliseren. Om dit mogelijk te maken staat jouw talent voorop en bieden wij jou tal van mogelijkheden om jouw talent verder te ontplooien.

Bekijk de vacatures

Ontdek het EPLAN team!

Meer blogs

EPLAN Office Sales Engineer Marco Theunissen:

EPLAN Office Sales Engineer Marco Theunissen: "Het geeft mij veel energie om klanten echt te helpen”

EPLAN stelt de klant centraal. Dat betekent ook dat Sales Engineers bij EPLAN een iets andere aanpak aanhouden. “Wij hebben een adviserende rol. Daar voel ik mij erg prettig bij. Ik zou het vervelend vinden om oplossingen aan te dragen waar een klant weinig aan heeft, puur om te verkopen. Dat zit niet in mij aard,” zegt Marco Theunissen.
Meer lezen
EPLAN Office Assistent Petra Willemsen:

EPLAN Office Assistent Petra Willemsen: "Werk met veel vrijheid, verantwoordelijkheid en eigen initiatief"

Hoe kunnen we nog klantvriendelijker zijn naar onze klanten? En welke werkprocessen kunnen efficiënter? Met haar 15 jaar ervaring bij EPLAN doet Petra Willemsen (61) meer dan een gemiddelde Office Assistent. In dit blog lees je wat zij als Office Assistent-plus doet en wat haar werk zo interessant en afwisselend maakt.
Meer lezen
EPLAN Account Manager Paulus van Dreumel:

EPLAN Account Manager Paulus van Dreumel: "Ik vertel het EPLAN verhaal vanuit een andere hoek"

Als EPLAN Accountmanager regio Zuid Machinebouw komt Paulus van Dreumel bij veel bedrijven over de vloer. Soms omdat ze hem uitnodigen en soms omdat hij zelf contact zoekt, maar altijd met een dosis gezonde interesse in hun organisatie en werkwijze. Wat voor gesprekken voert hij daar en wat vindt hij zo interessant aan zijn werk?
Meer lezen
Renewal manager Ares Hamid:

Renewal manager Ares Hamid: "Vanaf de start voelde ik me een volwaardig lid van het team"

Zijn twee stages bij EPLAN bevielen Ares Hamid zo goed, dat hij na zijn studie meteen weer bij EPLAN aan de slag ging. Hij doorliep een internationaal traineeship en ontwikkelde zich daarna tot de eerste EPLAN Renewal Manager wereldwijd. Waarom koos Ares voor EPLAN? En wat maakt dat hij na bijna vijf jaar nog steeds met veel plezier bij ons werkt?
Meer lezen
Stagiair Daniël van Kooi: “Stage was leerzaam en super leuk.”

Stagiair Daniël van Kooi: “Stage was leerzaam en super leuk.”

Wat er zo leuk is aan stagelopen? Je leert bedrijven kennen die je anders nooit zou leren kennen. Zoals EPLAN. Daniël van Kooi, derdejaars student commerciële economie, mocht vijf maanden meedraaien op de afdeling Sales binnendienst en raakte gefascineerd door deze nieuwe wereld. Zou hij bij EPLAN willen werken? “Nou, als ze het vragen, ga ik daar echt heel serieus over nadenken.”
Meer lezen
EPLAN Nederland scoort top 10 positie Best Workplaces van Nederland

EPLAN Nederland scoort top 10 positie Best Workplaces van Nederland

EPLAN Nederland is officieel benoemd tot Best Workplace door Great Place to Work! Op maandag 30 mei 2022 kregen we het officiële certificaat overhandigd en veroverde EPLAN de zesde plek in de top 10 van Best Workplaces in Nederland. Een benoeming om trots op te zijn, maar waarom vinden we dat eigenlijk zo belangrijk? Directeur Roger Scholtes en Manager HR André Verstegen leggen het uit.
Meer lezen
Een solide basis en waarmaken wat je belooft

Een solide basis en waarmaken wat je belooft

Ruim dertig jaar is in de wereldgeschiedenis niet zo lang. Maar in de wereld van de software staat drie decennia geleden min of meer gelijk met terug naar de steentijd. Ik kijk met genoegen terug op een tijd waarin EPLAN als pionier in Nederland voet aan de grond probeerde te krijgen. Dat lukte door waar te maken wat in de brochure stond.
Meer lezen
Wim Veenvliet zoekt de perfecte match

Wim Veenvliet zoekt de perfecte match

Sinds kort is Wim Veenvliet voor Rittal en EPLAN op zoek naar passende kandidaten om vacatures te vervullen. Hij kende beide organisaties al, dus weet dat hij op zoek is naar schaarse vaardigheden. “Je gaat uit van harde competenties op een CV, maar het draait uiteindelijk om de soft skills. Die komen pas in een gesprek naar voren.”
Meer lezen
Een kijkje in het leven van een EPLAN Application Consultant

Een kijkje in het leven van een EPLAN Application Consultant

Peter Hooimeijer is sinds 2009 bij EPLAN application consultant voor heel Nederland. De variatie en de vrijheid die deze functie met zich meebrengt zorgt ervoor dat Peter elke dag met veel plezier naar zijn werk gaat.
Meer lezen
Twee bedrijven, één doel

Twee bedrijven, één doel

Rittal en Eplan maken samen onderdeel uit van de Friedhelm Loh Group. Beide bedrijven zijn gevestigd in hetzelfde gebouw in Zevenaar. Voor Debbie Bujak, marketing communicatiespecialist bij EPLAN en Jisca Wemmers, marketing communicatiemedewerkster bij Rittal, is samenwerken dan ook vanzelfsprekend. ''Het is prettig om ideeën te kunnen uitwisselen", zegt Jisca. Debbie bevestigt: "Samen sta je sterk, je stuwt elkaar op naar een hoger niveau."
Meer lezen
Gezamenlijk de schouders eronder om de klant te helpen

Gezamenlijk de schouders eronder om de klant te helpen

Toen Productmarketing Manager Ernest Kappers bij EPLAN kwam, stond industriële software nog in de kinderschoenen. Na meer dan dertig jaar werkt hij hier nog met evenveel plezier en enthousiasme. De Smart Industry-revolutie motiveert hem om oplossingen dicht bij het primaire proces van de klant te bieden.
Meer lezen
Je kunt veel kanten op

Je kunt veel kanten op

In september 2018 werd medewerker Marketing en Communicatie Esmée Heijneman gevraagd om trainee te worden. Dat deed ze graag - en ze kreeg geen spijt. Heijneman, opgeleid in International Communication & Media aan de Hogeschool Utrecht, leerde het afgelopen jaar veel. En ze kijkt nu al uit naar een weekje meelopen op de afdeling Marketing en Communicatie in Engeland.
Meer lezen
Buiten je comfortzone leer je veel

Buiten je comfortzone leer je veel

Mike van Koppenhagen is Inside Sales Representative bij EPLAN. Sinds vorig jaar is hij scrum master. Een leerzame en waardevolle ervaring.
Meer lezen
Meerwaarde in klantproces bereiken

Meerwaarde in klantproces bereiken

Paulus van Dreumel is bij EPLAN accountmanager machinebouw voor Zuid-Nederland. Hij vindt het geweldig om samen met klanten te sparren over de optimalisatie van bedrijfsprocessen.
Meer lezen
Ontmoet ons HR-team

Ontmoet ons HR-team

HRM van EPLAN kenmerkt zich door persoonlijke benadering, passend bij een klein bedrijf en de professionaliteit, die behoord bij een groot bedrijf. Het HR-team werkt in deze twee werelden aan succes met fitte en gemotiveerde medewerkers.
Meer lezen
Process Consulting
Engineering Software
Implementation
Global Support