Support Engineer Roy Jansen beantwoordt de vraag achter de vraag

Gepubliceerd op 22 april 2024 door Roy Jansen, Support Engineer, EPLAN B.V.

Het zijn gouden tijden voor engineers: door de voortschrijdende technologie biedt hun vak steeds meer mogelijkheden. Daarnaast groeit de vraag naar technische personeel. Leuk werk genoeg dus! Waarom koos Support Engineer Roy Jansen uit alle openstaande vacatures juist voor Eplan?

In februari 2024 begon Roy Jansen in zijn nieuwe functie als Support Engineer bij Eplan. In dit blog vertelt hij over zijn werk. Waar heeft hij op gelet in zijn zoektocht naar een nieuwe baan, wat maakt zijn werk zo interessant en welke doorgroeimogelijkheden heeft hij?

Een match

“Past mijn visie bij die van mijn werkgever?”, dat was voor Roy een belangrijke vraag in de zoektocht naar een nieuwe baan in de engineering. Eplan was op dit vlak een duidelijke match. “In de paneel- en machinebouw moeten we met steeds minder technisch personeel, complexere werkzaamheden uitvoeren. Dat vraagt om een andere efficiënte manier van engineeren.” Eplan kijkt daar ook zo tegenaan. Sterker, de Eplan producten zijn speciaal ontwikkeld om paneel- en machinebouwers slimmer te laten werken. “In sollicitatiegesprekken viel op dat er technische werkgevers zijn die hun kop in het zand steken. Ze zeggen: elk product dat wij maken is uniek, dus wij veranderen onze werkwijze niet. Bij Eplan is dat wel anders. Hier wordt vooruitgedacht; hoe kunnen wij klanten zo goed mogelijk helpen om hun toekomstige uitdagingen het hoofd te bieden? Dat sprak mij meteen aan.”

Tekst, screenshots en video’s

Voordat Roy bij Eplan aan de slag ging, werkte hij twaalf jaar als Hardware Engineer. In die jaren ontwierp en bouwde hij veel verschillende soorten panelen en machines met behulp van Eplan. “Die achtergrond helpt mij in mijn dagelijks werk, waarin ik uiteenlopende gebruikersvragen over het Eplan platform beantwoordt. Deze kunnen over van alles gaan, van het inrichten van Eplan programma’s in een lokale IT-omgeving voor tot het routeren van verbindingen in ProPanel”, licht Roy toe. De meeste vragen komen binnen via het ticketsysteem. Dat is een online klantomgeving, het Eplan Solutions Center. “Soms kan ik de oplossing in de vorm van tekst geven. Maar vaak maak ik ook screenshots van Eplan met pijlen waar gebruikers op moeten klikken of onder welk tabblad ze bepaalde informatie kunnen vinden. Is een oplossing echt lastig uit te leggen? Dan maak ik af en toe ook een video.”

De vraag achter de vraag

Wat is de oorzaak van een gebruikersvraag? “Wij proberen altijd de vraag achter de vraag te achterhalen. Dat helpt om een probleem op te lossen en te voorkomen dat dit nog eens optreedt”, zegt Roy. “Zo vroeg een gebruiker mij laatst hoe hij de codering goed kon krijgen. Toen ik het onderzocht bleek dat dit kwam door de tekenwijze. Door de onderdelen anders in het schema te plaatsen, losten we voor een groot deel de vraag al op. Het was leuk om op deze manier de klant te helpen.”

Samen oplossen

Als Support Engineer krijg je soms best diepgaande vragen. Roy: “Dan moeten we zelf in Eplan uitzoeken waar het probleem zit. Daarbij spar ik ook vaak met collega’s. Dat kan ook makkelijk, je tikt gewoon even degene aan die naast je zit.” Deze laagdrempelige manier van overleggen is typerend voor de sfeer op de werkvloer. Bij Eplan is iedereen makkelijk benaderbaar, ook managers en buitenlandse collega’s. “Geregeld schakelen we ook onze internationale collega’s in als er een vraag is waar wij niet uitkomen.”

Om het Eplan Platform te leren kennen, volgde Roy het vaste inwerktraject. Dat bestaat uit o.a. het volgen van Eplan trainingen, doornemen van eLearnings, bijwonen van interne workshops, een certificering en sparren met collega’s. Daarbij word je begeleid door een buddy. Er zijn verschillende doorgroeimogelijkheden. Roy: “Zo heb ik de vacature opgevuld van iemand die Trainer is geworden. Ook is een internationale carrière mogelijk.” Roy heeft de ambitie om Eplan Consultant te worden. “Met het werk als Support Engineer duik je nog dieper in de verschillende Eplan programma’s en je leert de organisatie goed kennen – de ideale voorbereiding om door te groeien in de functie van Eplan Consultant.”

Bekijk de openstaande vacatures of stuur ons een open sollicitatie.

Auteur

Roy Jansen

Support Engineer, EPLAN B.V.

Werken bij EPLAN?

WEPLAN! Iedere dag werken wij samen met veel passie aan mooie projecten voor toonaangevende bedrijven. Samen met onze klanten kijken wij continu naar de mogelijkheden om engineeringsprocessen te optimaliseren. Om dit mogelijk te maken staat jouw talent voorop en bieden wij jou tal van mogelijkheden om jouw talent verder te ontplooien.

Bekijk de vacatures

Ontdek het EPLAN team!

Meer blogs

Support Engineer Roy Jansen beantwoordt de vraag achter de vraag

Support Engineer Roy Jansen beantwoordt de vraag achter de vraag

Het zijn gouden tijden voor engineers: door de voortschrijdende technologie biedt hun vak steeds meer mogelijkheden. Daarnaast groeit de vraag naar technische personeel. Leuk werk genoeg dus! Waarom koos Support Engineer Roy Jansen uit alle openstaande vacatures juist voor Eplan?
Meer lezen
EPLAN Office Sales Engineer Marco Theunissen:

EPLAN Office Sales Engineer Marco Theunissen: "Het geeft mij veel energie om klanten echt te helpen”

EPLAN stelt de klant centraal. Dat betekent ook dat Sales Engineers bij EPLAN een iets andere aanpak aanhouden. “Wij hebben een adviserende rol. Daar voel ik mij erg prettig bij. Ik zou het vervelend vinden om oplossingen aan te dragen waar een klant weinig aan heeft, puur om te verkopen. Dat zit niet in mij aard,” zegt Marco Theunissen.
Meer lezen
EPLAN Office Assistent Petra Willemsen:

EPLAN Office Assistent Petra Willemsen: "Werk met veel vrijheid, verantwoordelijkheid en eigen initiatief"

Hoe kunnen we nog klantvriendelijker zijn naar onze klanten? En welke werkprocessen kunnen efficiënter? Met haar 15 jaar ervaring bij EPLAN doet Petra Willemsen (61) meer dan een gemiddelde Office Assistent. In dit blog lees je wat zij als Office Assistent-plus doet en wat haar werk zo interessant en afwisselend maakt.
Meer lezen
EPLAN Account Manager Paulus van Dreumel:

EPLAN Account Manager Paulus van Dreumel: "Ik vertel het EPLAN verhaal vanuit een andere hoek"

Als EPLAN Accountmanager regio Zuid Machinebouw komt Paulus van Dreumel bij veel bedrijven over de vloer. Soms omdat ze hem uitnodigen en soms omdat hij zelf contact zoekt, maar altijd met een dosis gezonde interesse in hun organisatie en werkwijze. Wat voor gesprekken voert hij daar en wat vindt hij zo interessant aan zijn werk?
Meer lezen
Renewal manager Ares Hamid:

Renewal manager Ares Hamid: "Vanaf de start voelde ik me een volwaardig lid van het team"

Zijn twee stages bij EPLAN bevielen Ares Hamid zo goed, dat hij na zijn studie meteen weer bij EPLAN aan de slag ging. Hij doorliep een internationaal traineeship en ontwikkelde zich daarna tot de eerste EPLAN Renewal Manager wereldwijd. Waarom koos Ares voor EPLAN? En wat maakt dat hij na bijna vijf jaar nog steeds met veel plezier bij ons werkt?
Meer lezen
Stagiair Daniël van Kooi: “Stage was leerzaam en super leuk.”

Stagiair Daniël van Kooi: “Stage was leerzaam en super leuk.”

Wat er zo leuk is aan stagelopen? Je leert bedrijven kennen die je anders nooit zou leren kennen. Zoals EPLAN. Daniël van Kooi, derdejaars student commerciële economie, mocht vijf maanden meedraaien op de afdeling Sales binnendienst en raakte gefascineerd door deze nieuwe wereld. Zou hij bij EPLAN willen werken? “Nou, als ze het vragen, ga ik daar echt heel serieus over nadenken.”
Meer lezen
EPLAN Nederland scoort top 10 positie Best Workplaces van Nederland

EPLAN Nederland scoort top 10 positie Best Workplaces van Nederland

EPLAN Nederland is officieel benoemd tot Best Workplace door Great Place to Work! Op maandag 30 mei 2022 kregen we het officiële certificaat overhandigd en veroverde EPLAN de zesde plek in de top 10 van Best Workplaces in Nederland. Een benoeming om trots op te zijn, maar waarom vinden we dat eigenlijk zo belangrijk? Directeur Roger Scholtes en Manager HR André Verstegen leggen het uit.
Meer lezen
Een solide basis en waarmaken wat je belooft

Een solide basis en waarmaken wat je belooft

Ruim dertig jaar is in de wereldgeschiedenis niet zo lang. Maar in de wereld van de software staat drie decennia geleden min of meer gelijk met terug naar de steentijd. Ik kijk met genoegen terug op een tijd waarin EPLAN als pionier in Nederland voet aan de grond probeerde te krijgen. Dat lukte door waar te maken wat in de brochure stond.
Meer lezen
Wim Veenvliet zoekt de perfecte match

Wim Veenvliet zoekt de perfecte match

Sinds kort is Wim Veenvliet voor Rittal en EPLAN op zoek naar passende kandidaten om vacatures te vervullen. Hij kende beide organisaties al, dus weet dat hij op zoek is naar schaarse vaardigheden. “Je gaat uit van harde competenties op een CV, maar het draait uiteindelijk om de soft skills. Die komen pas in een gesprek naar voren.”
Meer lezen
Een kijkje in het leven van een EPLAN Application Consultant

Een kijkje in het leven van een EPLAN Application Consultant

Peter Hooimeijer is sinds 2009 bij EPLAN application consultant voor heel Nederland. De variatie en de vrijheid die deze functie met zich meebrengt zorgt ervoor dat Peter elke dag met veel plezier naar zijn werk gaat.
Meer lezen
Twee bedrijven, één doel

Twee bedrijven, één doel

Rittal en Eplan maken samen onderdeel uit van de Friedhelm Loh Group. Beide bedrijven zijn gevestigd in hetzelfde gebouw in Zevenaar. Voor Debbie Bujak, marketing communicatiespecialist bij EPLAN en Jisca Wemmers, marketing communicatiemedewerkster bij Rittal, is samenwerken dan ook vanzelfsprekend. ''Het is prettig om ideeën te kunnen uitwisselen", zegt Jisca. Debbie bevestigt: "Samen sta je sterk, je stuwt elkaar op naar een hoger niveau."
Meer lezen
Gezamenlijk de schouders eronder om de klant te helpen

Gezamenlijk de schouders eronder om de klant te helpen

Toen Productmarketing Manager Ernest Kappers bij EPLAN kwam, stond industriële software nog in de kinderschoenen. Na meer dan dertig jaar werkt hij hier nog met evenveel plezier en enthousiasme. De Smart Industry-revolutie motiveert hem om oplossingen dicht bij het primaire proces van de klant te bieden.
Meer lezen
Je kunt veel kanten op

Je kunt veel kanten op

In september 2018 werd medewerker Marketing en Communicatie Esmée Heijneman gevraagd om trainee te worden. Dat deed ze graag - en ze kreeg geen spijt. Heijneman, opgeleid in International Communication & Media aan de Hogeschool Utrecht, leerde het afgelopen jaar veel. En ze kijkt nu al uit naar een weekje meelopen op de afdeling Marketing en Communicatie in Engeland.
Meer lezen
Buiten je comfortzone leer je veel

Buiten je comfortzone leer je veel

Mike van Koppenhagen is Inside Sales Representative bij EPLAN. Sinds vorig jaar is hij scrum master. Een leerzame en waardevolle ervaring.
Meer lezen
Meerwaarde in klantproces bereiken

Meerwaarde in klantproces bereiken

Paulus van Dreumel is bij EPLAN accountmanager machinebouw voor Zuid-Nederland. Hij vindt het geweldig om samen met klanten te sparren over de optimalisatie van bedrijfsprocessen.
Meer lezen
Ontmoet ons HR-team

Ontmoet ons HR-team

HRM van EPLAN kenmerkt zich door persoonlijke benadering, passend bij een klein bedrijf en de professionaliteit, die behoord bij een groot bedrijf. Het HR-team werkt in deze twee werelden aan succes met fitte en gemotiveerde medewerkers.
Meer lezen
Process Consulting
Engineering Software
Implementation
Global Support