EPLAN Office Sales Engineer Marco Theunissen: "Het geeft mij veel energie om klanten echt te helpen”

Gepubliceerd op 11 december 2023 door Marco Theunissen, Office Sales Engineer, EPLAN B.V.

EPLAN stelt de klant centraal. Dat betekent ook dat Sales Engineers bij EPLAN een iets andere aanpak aanhouden. “Wij hebben een adviserende rol. Daar voel ik mij erg prettig bij. Ik zou het vervelend vinden om oplossingen aan te dragen waar een klant weinig aan heeft, puur om te verkopen. Dat zit niet in mij aard,” zegt Marco Theunissen.

In dit blog geeft Marco Theunissen (28), Office Sales Engineer bij EPLAN, een inkijkje in zijn baan: waarom heeft hij voor deze functie bij EPLAN gekozen, wat houdt zijn werk in en wat maakt dit zo interessant?

Meer mogelijkheden

Als creatieveling heeft Marco veel verschillende bijbanen gehad. Zo heeft hij gewerkt in verschillende horecazaken, had hij zijn eigen social media bureau en stond hij in een kledingwinkel. Omdat hij er niet van houdt om stil te zitten, werkt hij momenteel ook op de zaterdagen als barbier in een barbershop.
Sinds 2020 werkt Marco voor EPLAN. In dat jaar rondde hij zijn opleiding Commerciële Economie met een minor Toegepaste Psychologie af. Na twee stages bij Ahold Delhaize en Beter Horen, was het voor hem duidelijk wat hij wilde: zo snel mogelijk aan de slag in een uitdagende sales-functie. Maar wel bij een bedrijf dat qua sfeer en aanpak bij hem past.
Marco: “Een recruiter wees mij op EPLAN. De functie sprak mij aan, EPLAN bood doorgroeimogelijkheden en de mensen gaven mij meteen een goed gevoel. Toch had ik in eerste instantie nog twijfels: wat houdt het EPLAN softwarepakket precies in en voor wie is het bedoeld? Maar nadat ik wat meer onderzoek had gedaan naar industriële automatisering, begon de sector en de software mij steeds meer te fascineren. Ik besefte dat het onbekende mij juist mogelijkheden bood om meer te leren en mijzelf verder te ontwikkelen.”

Sterke klantrelatie opbouwen

Ook de werkwijze van EPLAN past uitstekend bij Marco. Bij EPLAN vormt de behoefte van de klant het startpunt voor sales-medewerkers. Zij verdiepen zich in de klantprocessen en proberen op basis daarvan de best mogelijke oplossing te adviseren. “Het geeft mij veel energie om klanten echt te helpen, om met ze mee te denken en eerlijk te adviseren”, legt Marco uit. “Dat is veel leuker en werkt in mijn ogen ook veel beter dan je blindstaren op verkooptargets. Ik merk dat wij bij EPLAN – juist door de klant centraal te stellen – een sterkere relatie met hen opbouwen. Dat zien we ook duidelijk terug. We krijgen veel waardering van klanten en ze nemen snel contact op om de volgende stap te bespreken.”

Hoe ziet een typische werkdag eruit?

“Mijn dag begint met een lekker bakje koffie op ons saleskantoor. Soms is het ’s ochtends wel spitsuur bij het koffiezetapparaat, maar dat vind ik juist fijn. Zo kan ik aan het begin van de dag meteen even bijpraten met collega’s”, zegt Marco. “Elke dag is anders, maar wel altijd gevuld met intensief klantcontact via de mail, telefoon of Teams. In deze gesprekken vraag ik klanten naar hun wensen of behoeften. Uit dit klantcontact komen weer allerlei acties voort, van het plannen van Account Managers-bezoeken tot het in elkaar knutselen van offertes en najagen van nieuwe kansen. Ook overleg ik vaak met mijn directe sales-collega’s en spar ik met support-medewerkers of consultants over technische zaken.”

Vrijheid, afwisseling en doorgroeien

Marco heeft veel vrijheid in zijn werk. “Naast de vaststaande afspraken vul ik mijn agenda volledig zelf in, dat geeft mij een gevoel van zelfstandigheid. Daarnaast voelt Marco zich thuis bij EPLAN. “Onze bedrijfscultuur is heel open; er is weinig hiërarchie. Iedereen krijgt alle ruimte om zijn mening te geven en eigen ideeën aan te dragen. Wat ik ook leuk vind, is de afwisseling. De ene week maak ik een klantafspraak met een Account Manager en ga ik samen met hem op bezoek. De andere week heb ik veel meetings en spreek ik met verschillende collega’s over de mogelijkheden van het efficiënter inregelen van processen bij de klant.” Tenslotte biedt EPLAN veel kansen aan medewerkers om verder te kunnen groeien. Zo kun je stappen maken in je werk gerelateerde- en persoonlijke ontwikkeling door trainingen en cursussen te volgen. Er zijn talloze mogelijkheden om je netwerk uit te breiden en gaandeweg krijg je steeds meer verantwoordelijkheid over een eigen groep klanten.

Marco heeft zijn loopbaan gestaag opgebouwd. In zijn eerste jaar bij EPLAN heeft hij zich vooral beziggehouden met de branche, klanten en zijn functie. Toen hij dat steeds meer eigen heeft gemaakt, is hij zich gaan verdiepen in de taken van een Account Manager. “Hoe ver liggen die van mijn werk af en wat moet ik weten en kunnen om door te groeien in deze functie? Daarna heb ik meer en meer verantwoordelijkheden op me genomen en zelfstandig klantbezoeken uitgevoerd. En met succes, want vanaf 2024 zet ik de volgende stap bij EPLAN en word ik Account Manager.”

Auteur

Marco Theunissen

Office Sales Engineer, EPLAN B.V.

Vacature: Office Sales Engineer

Heb jij gevoel voor commercie en krijg jij energie van klantcontact? Grijp dan deze kans om jezelf te ontwikkelen binnen een professionele, internationale organisatie!

Lees verder

Werken bij EPLAN?

WEPLAN! Iedere dag werken wij samen met veel passie aan mooie projecten voor toonaangevende bedrijven. Samen met onze klanten kijken wij continu naar de mogelijkheden om engineeringsprocessen te optimaliseren. Om dit mogelijk te maken staat jouw talent voorop en bieden wij jou tal van mogelijkheden om jouw talent verder te ontplooien.

Bekijk de vacatures

Ontdek het EPLAN team!

Meer blogs

EPLAN Office Sales Engineer Marco Theunissen:

EPLAN Office Sales Engineer Marco Theunissen: "Het geeft mij veel energie om klanten echt te helpen”

EPLAN stelt de klant centraal. Dat betekent ook dat Sales Engineers bij EPLAN een iets andere aanpak aanhouden. “Wij hebben een adviserende rol. Daar voel ik mij erg prettig bij. Ik zou het vervelend vinden om oplossingen aan te dragen waar een klant weinig aan heeft, puur om te verkopen. Dat zit niet in mij aard,” zegt Marco Theunissen.
Meer lezen
EPLAN Office Assistent Petra Willemsen:

EPLAN Office Assistent Petra Willemsen: "Werk met veel vrijheid, verantwoordelijkheid en eigen initiatief"

Hoe kunnen we nog klantvriendelijker zijn naar onze klanten? En welke werkprocessen kunnen efficiënter? Met haar 15 jaar ervaring bij EPLAN doet Petra Willemsen (61) meer dan een gemiddelde Office Assistent. In dit blog lees je wat zij als Office Assistent-plus doet en wat haar werk zo interessant en afwisselend maakt.
Meer lezen
EPLAN Account Manager Paulus van Dreumel:

EPLAN Account Manager Paulus van Dreumel: "Ik vertel het EPLAN verhaal vanuit een andere hoek"

Als EPLAN Accountmanager regio Zuid Machinebouw komt Paulus van Dreumel bij veel bedrijven over de vloer. Soms omdat ze hem uitnodigen en soms omdat hij zelf contact zoekt, maar altijd met een dosis gezonde interesse in hun organisatie en werkwijze. Wat voor gesprekken voert hij daar en wat vindt hij zo interessant aan zijn werk?
Meer lezen
Renewal manager Ares Hamid:

Renewal manager Ares Hamid: "Vanaf de start voelde ik me een volwaardig lid van het team"

Zijn twee stages bij EPLAN bevielen Ares Hamid zo goed, dat hij na zijn studie meteen weer bij EPLAN aan de slag ging. Hij doorliep een internationaal traineeship en ontwikkelde zich daarna tot de eerste EPLAN Renewal Manager wereldwijd. Waarom koos Ares voor EPLAN? En wat maakt dat hij na bijna vijf jaar nog steeds met veel plezier bij ons werkt?
Meer lezen
Stagiair Daniël van Kooi: “Stage was leerzaam en super leuk.”

Stagiair Daniël van Kooi: “Stage was leerzaam en super leuk.”

Wat er zo leuk is aan stagelopen? Je leert bedrijven kennen die je anders nooit zou leren kennen. Zoals EPLAN. Daniël van Kooi, derdejaars student commerciële economie, mocht vijf maanden meedraaien op de afdeling Sales binnendienst en raakte gefascineerd door deze nieuwe wereld. Zou hij bij EPLAN willen werken? “Nou, als ze het vragen, ga ik daar echt heel serieus over nadenken.”
Meer lezen
EPLAN Nederland scoort top 10 positie Best Workplaces van Nederland

EPLAN Nederland scoort top 10 positie Best Workplaces van Nederland

EPLAN Nederland is officieel benoemd tot Best Workplace door Great Place to Work! Op maandag 30 mei 2022 kregen we het officiële certificaat overhandigd en veroverde EPLAN de zesde plek in de top 10 van Best Workplaces in Nederland. Een benoeming om trots op te zijn, maar waarom vinden we dat eigenlijk zo belangrijk? Directeur Roger Scholtes en Manager HR André Verstegen leggen het uit.
Meer lezen
Een solide basis en waarmaken wat je belooft

Een solide basis en waarmaken wat je belooft

Ruim dertig jaar is in de wereldgeschiedenis niet zo lang. Maar in de wereld van de software staat drie decennia geleden min of meer gelijk met terug naar de steentijd. Ik kijk met genoegen terug op een tijd waarin EPLAN als pionier in Nederland voet aan de grond probeerde te krijgen. Dat lukte door waar te maken wat in de brochure stond.
Meer lezen
Wim Veenvliet zoekt de perfecte match

Wim Veenvliet zoekt de perfecte match

Sinds kort is Wim Veenvliet voor Rittal en EPLAN op zoek naar passende kandidaten om vacatures te vervullen. Hij kende beide organisaties al, dus weet dat hij op zoek is naar schaarse vaardigheden. “Je gaat uit van harde competenties op een CV, maar het draait uiteindelijk om de soft skills. Die komen pas in een gesprek naar voren.”
Meer lezen
Een kijkje in het leven van een EPLAN Application Consultant

Een kijkje in het leven van een EPLAN Application Consultant

Peter Hooimeijer is sinds 2009 bij EPLAN application consultant voor heel Nederland. De variatie en de vrijheid die deze functie met zich meebrengt zorgt ervoor dat Peter elke dag met veel plezier naar zijn werk gaat.
Meer lezen
Twee bedrijven, één doel

Twee bedrijven, één doel

Rittal en Eplan maken samen onderdeel uit van de Friedhelm Loh Group. Beide bedrijven zijn gevestigd in hetzelfde gebouw in Zevenaar. Voor Debbie Bujak, marketing communicatiespecialist bij EPLAN en Jisca Wemmers, marketing communicatiemedewerkster bij Rittal, is samenwerken dan ook vanzelfsprekend. ''Het is prettig om ideeën te kunnen uitwisselen", zegt Jisca. Debbie bevestigt: "Samen sta je sterk, je stuwt elkaar op naar een hoger niveau."
Meer lezen
Gezamenlijk de schouders eronder om de klant te helpen

Gezamenlijk de schouders eronder om de klant te helpen

Toen Productmarketing Manager Ernest Kappers bij EPLAN kwam, stond industriële software nog in de kinderschoenen. Na meer dan dertig jaar werkt hij hier nog met evenveel plezier en enthousiasme. De Smart Industry-revolutie motiveert hem om oplossingen dicht bij het primaire proces van de klant te bieden.
Meer lezen
Je kunt veel kanten op

Je kunt veel kanten op

In september 2018 werd medewerker Marketing en Communicatie Esmée Heijneman gevraagd om trainee te worden. Dat deed ze graag - en ze kreeg geen spijt. Heijneman, opgeleid in International Communication & Media aan de Hogeschool Utrecht, leerde het afgelopen jaar veel. En ze kijkt nu al uit naar een weekje meelopen op de afdeling Marketing en Communicatie in Engeland.
Meer lezen
Buiten je comfortzone leer je veel

Buiten je comfortzone leer je veel

Mike van Koppenhagen is Inside Sales Representative bij EPLAN. Sinds vorig jaar is hij scrum master. Een leerzame en waardevolle ervaring.
Meer lezen
Meerwaarde in klantproces bereiken

Meerwaarde in klantproces bereiken

Paulus van Dreumel is bij EPLAN accountmanager machinebouw voor Zuid-Nederland. Hij vindt het geweldig om samen met klanten te sparren over de optimalisatie van bedrijfsprocessen.
Meer lezen
Ontmoet ons HR-team

Ontmoet ons HR-team

HRM van EPLAN kenmerkt zich door persoonlijke benadering, passend bij een klein bedrijf en de professionaliteit, die behoord bij een groot bedrijf. Het HR-team werkt in deze twee werelden aan succes met fitte en gemotiveerde medewerkers.
Meer lezen
Process Consulting
Engineering Software
Implementation
Global Support