Gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Als u onze website blijft gebruiken, accepteert u het gebruik van deze cookies.

Luisteren en je verplaatsen in de klant

Gepubliceerd op 20 februari 2020 door Eren Sahin, Office Sales Engineer, EPLAN Software & Services B.V.

Ik werk nu bijna 2 jaar tot volle tevredenheid bij EPLAN. Ik vind het leuk om mensen te helpen. Dat is wat ik als Office Sales Engineer bij EPLAN voornamelijk doe, dus ik heb het prima naar mijn zin.

Voorheen werkte ik onder andere in verschillende sales-banen in Duitsland. Ik kende EPLAN eerlijk gezegd niet. Maar toen ik via-via hoorde dat het bedrijf in mijn eigen woonplaats Zevenaar een Office Sales Engineer zocht, besloot ik te reageren. Daarna kon ik vrijwel direct in dienst komen. Dat heb ik gedaan – en daar heb ik geen spijt van. Ik werk hier nu bijna 2 jaar naar volle tevredenheid. Ik ben tegelijk bezig mijn NIMA-A Sales opleiding te halen, als aanvulling op mijn MBO Techniek niveau 4 diploma. EPLAN maakt dat mogelijk.

Luisterend oor

Ik sta klanten te woord, help hun technische vragen te beantwoorden en stel offertes op. Heel belangrijk is, te luisteren naar wat diegene aan de andere kant van de lijn precies wil en verwacht. Samen lossen we problemen op. Het belangrijkste ingrediënt van mijn werk is mensen te helpen. Het mooiste is het als de klant na afloop van het gesprek zegt: 'ik heb wat ik nodig heb, bedankt' en met een goed gevoel ophangt. Dan ben ik ook tevreden.

Het gaat erom, je in de klant te verplaatsen. Een mooi voorbeeld: een klant wilde vijf licenties bestellen. Door goed te luisteren en door te vragen, kwam ik erachter dat drie licenties op een netwerklicentie even goed aan die vraag voldeed. Voor de klant pakte dat voordeliger uit. Dan heb je een blije klant.

De binnendienst is de eerste lijn, het eerste aanspreekpunt van de klant. Niet elke kwestie is meteen op te lossen. Als het niet zo één, twee, drie is op te lossen, maak ik zo nodig een afspraak voor de klant met de accountmanager die hem verder kan helpen.

Weet hoe klant werkt

Ik kan mijn ei kwijt in mijn functie, omdat EPLAN zich onderscheidt op het punt dat mij aanspreekt, het zich verdiepen in de klant. Het doel bij EPLAN is de klant efficiënter te laten werken en tijd te besparen. Dat vraagt om een andere insteek dan alleen maar producten te verkopen. Alleen als je goed weet hoe je klant werkt, kun je duidelijk maken hoe zij met onze producten makkelijker en beter kunnen werken.

Auteur

Eren Sahin

Office Sales Engineer, EPLAN Software & Services B.V.

Werken bij EPLAN?

WEPLAN! Iedere dag werken wij samen met veel passie aan mooie projecten voor toonaangevende bedrijven. Samen met onze klanten kijken wij continu naar de mogelijkheden om engineeringsprocessen te optimaliseren. Om dit mogelijk te maken staat jouw talent voorop en bieden wij jou tal van mogelijkheden om jouw talent verder te ontplooien.

Bekijk de vacatures

Ontdek het EPLAN team!

Meer blogs

Luisteren en je verplaatsen in de klant

Luisteren en je verplaatsen in de klant

Ik werk nu bijna 2 jaar tot volle tevredenheid bij EPLAN. Ik vind het leuk om mensen te helpen. Dat is wat ik als Office Sales Engineer bij EPLAN voornamelijk doe, dus ik heb het prima naar mijn zin.
Meer lezen
Een kijkje in het leven van een EPLAN Application Consultant

Een kijkje in het leven van een EPLAN Application Consultant

Peter Hooimeijer is sinds 2009 bij EPLAN application consultant voor heel Nederland. De variatie en de vrijheid die deze functie met zich meebrengt zorgt ervoor dat Peter elke dag met veel plezier naar zijn werk gaat.
Meer lezen
Twee bedrijven, één doel

Twee bedrijven, één doel

Rittal en Eplan maken samen onderdeel uit van de Friedhelm Loh Group. Beide bedrijven zijn gevestigd in hetzelfde gebouw in Zevenaar. Voor Debbie Bujak, marketing communicatiespecialist bij EPLAN en Jisca Wemmers, marketing communicatiemedewerkster bij Rittal, is samenwerken dan ook vanzelfsprekend. ''Het is prettig om ideeën te kunnen uitwisselen", zegt Jisca. Debbie bevestigt: "Samen sta je sterk, je stuwt elkaar op naar een hoger niveau."
Meer lezen
Gezamenlijk de schouders eronder om de klant te helpen

Gezamenlijk de schouders eronder om de klant te helpen

Toen Productmarketing Manager Ernest Kappers bij EPLAN kwam, stond industriële software nog in de kinderschoenen. Na meer dan dertig jaar werkt hij hier nog met evenveel plezier en enthousiasme. De Smart Industry-revolutie motiveert hem om oplossingen dicht bij het primaire proces van de klant te bieden.
Meer lezen
Je kunt veel kanten op

Je kunt veel kanten op

In september 2018 werd medewerker Marketing en Communicatie Esmée Heijneman gevraagd om trainee te worden. Dat deed ze graag – en ze kreeg geen spijt. Heijneman, opgeleid in International Communication & Media aan de Hogeschool Utrecht, leerde het afgelopen jaar veel. En ze kijkt nu al uit naar een weekje meelopen op de afdeling Marketing en Communicatie in Engeland.
Meer lezen
Buiten je comfortzone leer je veel

Buiten je comfortzone leer je veel

Mike van Koppenhagen is Inside Sales Representative bij EPLAN. Sinds vorig jaar is hij scrum master. Een leerzame en waardevolle ervaring.
Meer lezen
Meerwaarde in klantproces bereiken

Meerwaarde in klantproces bereiken

Paulus van Dreumel is bij EPLAN accountmanager machinebouw voor Zuid-Nederland. Hij vindt het geweldig om samen met klanten te sparren over de optimalisatie van bedrijfsprocessen.
Meer lezen
Ontmoet ons HR-team

Ontmoet ons HR-team

HRM van EPLAN kenmerkt zich door persoonlijke benadering, passend bij een klein bedrijf en de professionaliteit, die behoord bij een groot bedrijf. Het HR-team werkt in deze twee werelden aan succes met fitte en gemotiveerde medewerkers.
Meer lezen
Friedhelm Loh Group